Wat is je rol?

Als praktijkbegleider ben je erg belangrijk voor je eigen groep. Jij kent immers de stafleden van je eigen groep als de beste en kan hierdoor helpen zich te kwalificeren!

Hiervoor vult het staflid eerst een kwalificatiekaart in, die jij hen gegeven hebt of die zij zelf gedownload hebben uit scouts online.

Hierna ga je met hem of haar in gesprek. Je bekijkt samen welke competenties het staflid al bezit (bijvoorbeeld door de studie die gevolgd is) en waar hij of zij nog mee wil oefenen. Ook kun jij natuurlijk aangeven waarin jij zelf denkt dat het staflid nog in kan   groeien. Hierna maak je samen een plan van aanpak hoe het staflid hiermee aan de slag kan gaan. Kennis en vaardigheden kunnen bijvoorbeeld vergroot worden door bijvoorbeeld binnen de eigen groep bij een andere speltak mee te draaien. Ook kan er gekozen worden voor een korte training, die zowel in onze eigen regio als in andere regio’s gevolgd mag worden.

Daarnaast blijf je regelmatig met het staflid in gesprek gaan, waardoor je op de hoogte blijft van haar of zijn ontwikkeling. Aan het eind van het traject, wanneer de doelen behaald zijn, vraag je bij je eigen praktijkcoach de kwalificatie aan.

Hoe wordt je praktijkbegeleider?

In onze regio kun je op twee manieren praktijkbegeleider worden,  Enerzijds verzorgen onze praktijkcoaches trainingen, waarbij je samen met andere startende praktijkbegeleiders aan de slag gaat om de kennis, ervaring en vaardigheden te ontwikkelen die je nodig hebt. Anderzijds is het ook mogelijk om individueel met een van onze praktijkcoaches aan je eigen kwalificatietraject te werken, op het moment dat er onvoldoende mensen zijn om een nieuwe training te laten starten.

Gekwalificeerd en dan?

In onze regio vinden wij samenwerking belangrijk. Hoe ziet dat eruit:

Allereerst kun je altijd terecht bij je eigen praktijkcoach voor vragen of ondersteuning. Wanneer er in jouw groep behoefte is aan een training, kun je dit met je praktijkcoach bespreken of rechtstreeks de trainingscoördinator van Regio Zuidoost Brabant hiervoor benaderen.

Daarnaast kun je ook met andere praktijkbegeleiders samenwerken. Een aantal keren per jaar worden hiervoor Praktijkbegleiders Uitwisselings Bijeenkomsten (PUB) door de praktijkbegeleiders zelf georganiseerd en ook hebben wij in onze regio afgesproken dat moduletrainingen die door een groep aangevraagd worden bij het trainingsteam, open staan voor andere groepen.

Vragen?

Heb je nog vragen? Stuur dan een mailtje naar de trainingscoördinator Monique de Jonge: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.